Cały świat szaleje obecnie na
punkcie oszczędzania na kosztach użytkowania samochodów, przede
wszystkim jednak, skupiając się na tym ile wydajemy na paliwo. Jest
na świecie kilka różnych rozwiązań, proponowanych przez różnych
producentów samochodów, najbardziej futurystycznym z nich wydaje
się być napęd hybrydowy proponowany przez japoński przemysł
motoryzacyjny. Eksperymentowano z nim już od kilkudziesięciu lat,
jednak dopiero Toyota wypuściła na rynek pierwszy popularny
samochód hybrydowy, model Prius z roku 1997. Był to w zasadzie
Yaris w wersji sedan z innym silnikiem, przeprojektowanym w celu
osiągnięcia jak najmniejszego spalania, dodatkowym silniczkiem
elektrycznym włączanym przy małych prędkościach i do poprawy
przyspieszenia oraz kompletem potężnych akumulatorów pod podłogą.
Samochód ten nie odniósł spektakularnego sukcesu na świecie,
wpadł jednak w oko bogatszej części proekologicznej publiczności.
Pierwsza generacja nie grzeszyła może urodą, ale była solidnym
pojazdem, wyprzedzającym swoją epokę o wiele lat. W końcu
dostępny był już w latach dziewięćdziesiątych, podczas gdy boom
na tego typu samochody zaczyna się właśnie teraz. Co ciekawe,
budzące niepokój o trwałość akumulatory okazały się wyjątkowo
wytrzymałe i działają dobrze nawet po dziesięciu latach
eksploatacji i przebiegu ponad dwustu tysięcy kilometrów.
Motoryzacja nie była na to gotowa.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz